Posiedzenie plenarne w dniu 18 października 2021 r. | Biuletyn Informacji Publicznej GUS | GUS - Portal Informacyjny

Biuletyn Informacji Publicznej GUS

Posiedzenie plenarne w dniu 18 października 2021 r.

Posiedzenie odbyło się w trybie hybrydowym, w sali im prof. Romaniuka w GUS oraz poprzez platformę Webex. Obradom przewodniczył Pan prof. dr hab. Henryk Domański – Przewodniczący Rady Statystyki. W posiedzeniu uczestniczyli: Pan dr Dominik Rozkrut – Prezes GUS, Pani Anna Borowska – Dyrektor Generalny GUS, dyrektorzy departamentów GUS oraz zaproszeni goście.

Pierwszy punkt posiedzenia dotyczył zagadnienia „Mediana wynagrodzeń z administracyjnych źródeł danych”. Temat ten przedstawiła Pani dr Wiesława Gierańczyk Dyrektor Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy oraz Pani Agnieszka Piórek Kierownik Ośrodka Inżynierii Danych Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy. Omówione zostały obecne źródła danych dla badań statystyki wynagrodzeń oraz wynik prac eksperymentalnych nad danymi uzyskanymi z administracyjnych źródeł danych (dane ZUS, KRUS i Ministerstwa Finansów). Nowe podejście do obliczania wynagrodzeń na bazie danych administracyjnych umożliwia stosowanie miar pozycyjnych takich jak np. mediana wynagrodzeń jednocześnie jednak stawia przed statystyką publiczną nowe wyzwania. W uzupełnieniu informacji na temat nowego podejścia GUS do tematyki wynagrodzeń, Pan Mirosław Błażej Dyrektor Departamentu Studiów Makroekonomicznych i Finansów GUS przedstawił informację na temat „Estymacji dominanty na podstawie danych o wynagrodzeniach”.

W drugim punkcie spotkania Pani Hanna Strzelecka Zastępca Dyrektora Departamentu Rynku Pracy GUS zaprezentowała temat ,,Badania zmian w strukturze zawodowej”. Pani Dyrektor omówiła możliwości wykorzystywania danych opracowanych przez GUS dla potrzeb prowadzenia analiz rynku pracy. Przedstawiła nowe badania statystyki publicznej oraz odniosła się do danych pozyskiwanych ze źródeł administracyjnych, podkreślając ich przyszłościowe znaczenie dla rozwoju bardziej kompletnych statystyk z zakresu rynku pracy. Pani Dyrektor zaprezentowała także przykład wykorzystania wyników z badań aktywności ekonomicznej ludności do przeprowadzenia analizy zmian w strukturze zawodowej pracujących w okresie 9 lat – koncentrując się na 2010, 2015 i 2019 r.

Ostatni punkt posiedzenia dotyczył „Projektu programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2023 (harmonogram oraz założenia)”. Informację na temat stanu prac, kluczowych dat i planowanych działań przedstawiła Pani Anna Dobrowolska Dyrektor Departamentu Programowania i Koordynacji Badań GUS.

Rada Statystyki w głosowaniu zarządzonym przez Przewodniczącego przyjęła dwa dokumenty przygotowane przez GUS: „Harmonogram prac do przygotowania projektu Programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2023” oraz „Podstawowe informacje dotyczące przygotowania projektu Programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2023”.


Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny

Autor informacji: Marcin Stradomski (Gabinet Prezesa GUS)

Publikujący informację: Magdalena Zarodkiewicz (Departament Edukacji i Komunikacji GUS)

Wytworzenie informacji: 29.10.2021

Aktualizacja informacji: 29.10.2021 14:03

Użytkownik Data Akcja Wersja
Magdalena Zarodkiewicz 29.10.2021 14:03 Edycja 1
Tabela historii zmian