Posiedzenie plenarne w dniu 29 stycznia 2018 r. | GUS - Portal Informacyjny

Biuletyn Informacji Publicznej GUS

Posiedzenie plenarne w dniu 29 stycznia 2018 r.

Posiedzenie prowadził Przewodniczący Rady Statystyki Pan prof. dr hab. Henryk Domański. W obradach obok członków Rady Statystyki uczestniczyli: Pan dr Dominik Rozkrut – Prezes GUS i Pani dr Grażyna Marciniak – Wiceprezes GUS.

Pierwszy punkt obrad poświęcony był Systemowi Monitorowania Usług Publicznych, który jest projektem wprowadzonym do Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 i realizowany jest w ramach Działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne, PO WER współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu krajowego. Temat przedstawił Pan dr Marek Pieniążek, konsultant w Departamencie Badań Regionalnych i Środowiska GUS, będący ze strony GUS kierownikiem projektu tego systemu, którego beneficjentem jest Ministerstwo Administracji i Spraw Wewnętrznych. Obok GUS partnerem MSWiA w realizacji projektu są trzy organizacje samorządu terytorialnego: Związek Miast Polskich, Związek Powiatów Polskich i Śląski Związek Gmin i Powiatów. Prace nad budową systemu rozpoczęto w 2014 r. zakładając ich zakończenie pod koniec 2020 r.

Pan dr Marek Pieniążek zaznaczył, że projekt realizowany jest ze względu na brak w Polsce kompleksowego systemu monitorowania usług publicznych, który pozwoliłby na uzyskiwanie pełnej informacji o tych usługach. Przedstawił cele projektu, jego grupy docelowe, zakres przedmiotowy, źródła zasilania oraz omówił stan prac nad systemem i planowane działania, a także obsługę informatyczną.

Pozytywnie oceniając podjęcie prac nad Systemem, członkowie Rady Statystyki zapytali m.in. o: szczebel dezagregacji danych, harmonogram prac, podobne systemy w innych krajach, finansowanie prac po 2018 r. Wskazali ponadto obszary, które powinny być jeszcze uwzględnione w systemie.

W drugim punkcie posiedzenia członkowie Rady Statystyki zapoznali się z pracami nad Zintegrowanym Systemem Monitorowania Sektora Ekonomii Społecznej, który GUS realizuje jako partner Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w latach 2016-2020, w oparciu o współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej, w ramach działania nr 2.9 Rozwój ekonomii społecznej, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.

Głównym celem projektu jest stworzenie do 2020 r. trwałego i kompleksowego systemu monitorowania sektora ekonomii społecznej, który ma dostarczać kluczowych wskaźników związanych z kondycją sektora ekonomii społecznej. Zgromadzone dane będą służyć do planowania i ewaluacji krajowych i regionalnych polityk publicznych prowadzonych na rzecz rozwoju ekonomii społecznej.

W obradach obok członków Rady Statystyki uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Pani Andżelika Wardęga – dyrektor Departamentu Ekonomii Społecznej i Solidarnej i Pan Kamil Bobek oraz Pan Grzegorz Ruta – zastępca dyrektora Urzędu Statystycznego (US) w Krakowie, Pan Tomasz Sekuła – kierownik Ośrodka Badania Gospodarki Społecznej w US w Krakowie, i Pani Małgorzata Wojtkowiak-Jakacka – dyrektor US we Wrocławiu

Temat przedstawili: Pan dr Piotr Łysoń – dyrektor Departamentu Badań Społecznych i Warunków Życia GUS oraz Pani Karolina Goś-Wójcicka naczelnik w tym departamencie, która przedstawiła rozwój badań w zakresie gospodarki społecznej realizowanych w ramach statystyki publicznej w latach 2008-2016, stanowiący podstawę do realizacji projektu Zintegrowany System Monitorowania Sektora Ekonomii Społecznej. Prace nad projektem rozpoczęte zostały w 2016 r., a zakończenie planowane jest na 2020 r. Pani Karolina Goś-Wójcicka omówiła dotychczasowy przebieg prac oraz planowane działania. Przedstawiła i omówiła poszczególne grupy jednostek podlegających monitorowaniu w sferze ekonomii społecznej, źródła informacji oraz zakres przedmiotowy systemu.

Pani Andżelika Wardęga podkreśliła znaczenie ekonomii społecznej w prowadzeniu aktywnej polityki społeczno-gospodarczej. Zaznaczyła, że ekonomia społeczna jest dobrym instrumentem prowadzenia polityki na rzecz rodzin niepełnosprawnych i osób starszych. Zaakcentowała, że ekonomia społeczna wiąże się przede wszystkim z integracją zawodową i społeczną osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, z tworzeniem miejsc pracy dla osób najbardziej oddalonych od rynku pracy oraz ze świadczeniem usług społecznych.

Rada Statystyki pozytywnie oceniła przedstawiane prace nad budową systemu monitorowania sektora ekonomii społecznej, które pozwolą na opracowanie karty badawczej w powyższym zakresie do projektu programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2020.

W kolejnym punkcie posiedzenia Rada Statystyki przyjęła informację o przebiegu prac nad projektem programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2019, którą przedstawiła Pani Anna Dobrowolska – zastępca dyrektora Departamentu Programowania i Koordynacji Badań GUS.

W ostatnim punkcie posiedzenia Rada Statystyki przyjęła jednogłośnie w głosowaniu plan pracy i preliminarz Rady na rok 2018.


Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny

Autor informacji: Antoni Żurawicz (Gabinet Prezesa GUS)

Publikujący informację: Krzysztof Makulec (Departament Informacji GUS)

Wytworzenie informacji: 19.02.2018

Aktualizacja informacji: 07.03.2018 15:39

Użytkownik Data Akcja Wersja
Krzysztof Makulec 07.03.2018 15:39 Edycja 3
Krzysztof Makulec 19.02.2018 15:49 Edycja 2
Krzysztof Makulec 19.02.2018 15:10 Edycja 1
Tabela historii zmian