Informacja listopad 2003 - listopad 2004 | Biuletyn Informacji Publicznej GUS | GUS - Portal Informacyjny

Biuletyn Informacji Publicznej GUS

Informacja listopad 2003 - listopad 2004

W okresie sprawozdawczym Wydział Nadzoru i Kontroli Wewnętrznej  w Sekretariacie Prezesa realizował zadania wynikające z:
 
  • Regulaminu Organizacyjnego Głównego Urzędu Statystycznego wprowadzonego Zarządzeniem nr 6 Prezesa GUS z dn. 21 grudnia 2001 r. z późn. zm. (Zarządzenie nr 4 Prezesa GUS z dn. 5.08.2002 r. i Zarządzenie nr 21 Prezesa GUS z dn. 15.11.2002 r.);
  • Decyzji nr 72 Dyrektora Generalnego Urzędu z dn. 25.11.2002 r. dotyczącej zadań, schematu organizacyjnego oraz opisów stanowisk pracy w tym wydziale;
  • Planów kontroli na 2003 i 2004 rok zatwierdzonych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
  • Przepisów art. 20, ust. 2 lit. F. (kontrola wewnętrzna) ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 99, poz. 483 - tekst jednolity z późn. zm.).

Kontrolowane jednostki:

Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny w Warszawie ul. 1 Sierpnia 21

Czas trwania kontroli: 28 listopada 2003 r. - 31 stycznia 2004 r.

Rodzaj i cel kontroli: Kontrola kompleksowa mająca na celu ocenę całokształtu działalności Urzędu Statystycznego w Warszawie.

Ustalenia kontroli:

Kontrolujący, dokonując oceny realizacji zadań w przedmiocie objętym kontrolą kompleksową podnieśli i podkreślili:

  • ich poprawność w obszarach dot. wykonywania zadań statutowych Urzędu,
  • uchybienia mogące mieć wpływ na sposób realizacji tych zadań,
  • szereg rażących naruszeń zasad i trybu udzielania zamówień publicznych, co skutkowało skierowaniem przez Prezesa GUS zawiadomień do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych dot. odpowiedzialności z art. 138 ust. 1 pkt. 12 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) przez osoby występujące i podejmujące działania jako kierujące Urzędem.
Na podstawie dokonanych ustaleń kontroli Prezes GUS polecił Dyrektorowi US w Warszawie realizację następujących wniosków:
 
  1. W zakresie prawnych podstaw działania oraz organizacji pracy:
  • opracowanie nowego Regulaminu wewnętrznego Urzędu obejmującego szczegółowe zadania wszystkich komórek organizacyjnych z opisem poszczególnych stanowisk pracy;
  • zaktualizowanie regulaminu premiowania pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi.
  1. W zakresie działań statutowych:
  • zintensyfikowanie prac nad wykorzystaniem jako źródeł danych statystycznych systemów informacyjnych administracji publicznej oraz dalsze działania dla uzyskania poprawy kompletności wpływu sprawozdań i zmniejszenia liczby odmów;
  • zorganizowanie prac oddziałów w terenie w zakresie udostępniania informacji z rejestrów REGON i TERYT w sposób zapewniający rejestrację udostępniania.
  1. W zakresie realizacji zadań o charakterze pracowniczym:
  • przestrzeganie przepisów dotyczących badań wstępnych, okresowych i kontrolnych pracowników oraz terminów przeprowadzania szkoleń wstępnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, wynikających z art. 2733 § 2 Kp,
  • przestrzeganie zasad zawierania umów z członkami korpusu służby cywilnej, wynikających z ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 z późn. zm.);
  • wykorzystanie zaległych urlopów wypoczynkowych przez pracowników zgodnie z art. 168 Kp
  • prowadzenie akt osobowych pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  1. W zakresie zamówień publicznych bezwzględne przestrzeganie obowiązujących zasad i trybu ich udzielania.
  2. W zakresie sprawowanego nadzoru służbowego opracowywanie rocznego planu kontroli wewnętrznej i prowadzenie tych kontroli w komórkach organizacyjnych Urzędu.

Działając na podstawie art. 165 § ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) Prezes GUS skierował do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zawiadomienie, iż w toku kontroli kompleksowej prowadzonej w Urzędzie Statystycznym w Warszawie, ujawniono naruszenie dyscypliny finansów publicznych polegające na przekroczeniu określonych w ustawie o zamówieniach publicznych zasad, trybu i formy udzielenia siedmiu zamówień publicznych. Stwierdzone czyny wypełniały dyspozycje art. 138 § 1 pkt. 12 powołanej wyżej ustawy o finansach publicznych, w odniesieniu do osób podejmujących działania jako kierujące u Zamawiającego, a w odniesieniu do dyrektora Urzędu art. 138 § 3 tej ustawy w związku z zaniechaniem obowiązków w zakresie nadzoru.

Postanowieniem z dnia 27 maja 2004 r. Zastępca Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych odmówił wniesienia wniosku o ukaranie przeciwko jednej z osób wskazanych w zawiadomieniu. W tej samej dacie Zastępca Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych skierował do Przewodniczącego Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych wniosek o ukaranie pozostałych osób wymienionych w zawiadomieniu. Postanowieniem z dnia 22 czerwca 2004 r. Przewodniczący Komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych wszczął postępowanie w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych przeciwko trzem osobom. Prawomocnym orzeczeniem z dnia 5 sierpnia 2004 r. Komisja Orzekająca po rozpatrzeniu sprawy wydała orzeczenie o uniewinnieniu wszystkich obwinionych.

W uzasadnieniu Komisja Orzekająca uznała, że przypisane byłemu dyrektorowi naruszenie zasad postępowania przy udzielaniu zamówienia publicznego nie odnosi się wprost do działań obwinionego, lecz dotyczy uchybień w pracy komisji przetargowej. Ponadto Komisja Orzekająca uznała, że zarzuty podtrzymane przez Rzecznika wobec jednego z obwinionych odnosiły się do kwestii związanych z zawiłościami i rozbieżnymi interpretacjami przepisów uchylonej już po skierowaniu sprawy ustawy o zamówieniach publicznych.

Jednostki kontrolowane: Departamenty: Koordynacji i Organizacji Badań, Statystyki Społecznej, Statystyki Gospodarczej oraz Statystyki Rolnictwa i Środowiska Głównego Urzędu Statystycznego.

Czas trwania kontroli: 1 kwietnia - 14 maja 2004 r.

Rodzaj i cel kontroli: Kontrola problemowa, której celem było sprawdzenie prawidłowości gromadzenia i archiwizacji akt spraw oraz dokumentacji statystycznej, a także terminowości załatwiania bieżących spraw wpływających do departamentów.

Ustalenia kontroli:

W trakcie kontroli ustalono, że całość akt spraw departamentów gromadzona jest i przechowywana zgodnie z przepisami obowiązującymi w resorcie statystyki publicznej, tj. Instrukcją kancelaryjną dla jednostek organizacyjnych służb statystyki oraz Instrukcją archiwalną dla jednostek organizacyjnych służb statystyki.

W zakresie archiwizacji akt ustalono, że skontrolowane departamenty nie przekazują systematycznie do archiwum GUS akt spraw kategorii A i B, dla których stanowią komórkę macierzystą, co jest niezgodne z zasadami archiwizacji obowiązującymi w resorcie statystyki publicznej.

W trakcie kontroli zbadano 50% dokumentacji wpływającej i wymagającej terminowego załatwienia. Ustalono, że ilość spraw niezałatwionych w terminie wahała się od 1,5% w Departamencie Koordynacji i Organizacji Badań do 3% w Departamentach Statystyki Społecznej oraz Rolnictwa i Środowiska. W ocenie kontrolujących niewielki procent spraw niezałatwionych nie miał wpływu na działalność oraz nie rzutował na ocenę pracy departamentów.

Jednostka kontrolowana: Centralny Ośrodek Informatyki Statystycznej

Czas trwania kontroli: 2 sierpnia – 18 października 2004 r.

Rodzaj i cel kontroli: kontrola kompleksowa, której celem była ocena całokształtu działalności Centralnego Ośrodka Informatyki Statystycznej.

Ustalenia kontroli:

Kontrolujący, dokonując oceny realizacji zadań w przedmiocie objętym kontrolą kompleksową podnieśli i podkreślili:

  • ich poprawność w obszarach dot. wykonywania zadań statutowych COIS,
  • uchybienia mogące mieć wpływ na sposób realizacji tych zadań.

Na podstawie dokonanych ustaleń kontroli Prezes GUS polecił Dyrektorowi COIS realizację następujących wniosków:

  1. W zakresie prawnych podstaw działania i organizacji pracy:
  • zaktualizowanie wewnętrznego Regulaminu organizacyjnego COIS oraz dostosowanie do niego struktury organizacyjnej i organizacji pracy w COIS oraz przygotowanie opisów stanowisk pracy, w zakresie także Regulaminu pracy.
  1. W zakresie działań statutowych:
  • opracowanie i wprowadzenie dokumentu ustalającego obowiązkową zawartość dokumentacji programowej i technologicznej systemów informatycznych;
  • opracowanie jednolitych procedur przekazywania i przyjmowania założeń do systemów informatycznych oraz odbioru opracowanych systemów informatycznych;
  • opracowanie i wdrożenie do stosowania dokumentu określającego procedury postępowania z nośnikami zawierającymi dane o szczególnym znaczeniu lub programy w przypadku pożaru lub innych zagrożeń.
  1. W zakresie spraw pracowniczych:
  • uporządkowanie i prowadzenie akt osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • przestrzeganie wykonywania przez pracowników w terminie badań okresowych;
  • udzielanie urlopów wypoczynkowych zgodnie z art. 162 i 168 Kp oraz uporządkowanie sprawy zaległych urlopów wypoczynkowych.
  1. W zakresie postępowań o udzielanie zamówień publicznych:
  • staranne dokumentowanie, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.), wszystkich czynności postępowania.
  1. W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy:
  • przeprowadzanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zgodnie z zapisami art. 2373 § 2 i 21 Kp,
  • zaplanowanie remontów pomieszczeń technologicznych oraz wykonanie okresowych przeglądów technicznych;
  • opracowanie instrukcji bhp dla stanowisk pracy wyposażonych w maszyny do obróbki metali i drewna oraz dotyczących dozoru urządzeń.

Jednostki kontrolowane: Departamenty: Analiz i Statystyki Regionalnej, Statystyki Usług oraz Rachunków Narodowych i Finansów Głównego Urzędu Statystycznego.

Czas i trwania kontroli: 5 października – 10 listopada 2004 r.

Rodzaj i cel kontroli: Kontrola doraźna, której celem było sprawdzenie prawidłowości przestrzegania przepisów kancelaryjnych zawartych w Instrukcji kancelaryjnej dla jednostek organizacyjnych służb statystyki.

Ustalenia kontroli:

W toku kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie:

  • trybu postępowania z aktami i ich obiegiem,
  • form, metod i sposobu prowadzenia rejestracji korespondencji, kontrolujący nie wnieśli uwag do prowadzonych przez sekretarzy dyrektorów rejestrów korespondencji. Instrukcja kancelaryjna nie przewiduje jedynie prowadzenia rejestru korespondencji na formularzu komputerowym,
  • znakowania pism,
  • gromadzenia i przechowywania dokumentacji.

W wyniku kontroli stwierdzono następujące uchybienia:

  1. W Departamentach Analiz i Statystyki Regionalnej oraz Statystyki Usług stwierdzono fakt rozszerzenia hasła 652 - "Publikacje, wydawnictwa" z Jednolitego rzeczowego wykazu akt bez sporządzenia wyciągu z rzeczowego wykazu akt i poinformowania Archiwum GUS.
  2. Brak Spisów spraw w części kontrolowanych segregatorów (dotyczy Departamentów Statystyki Usług oraz Rachunków Narodowych i Finansów).
  3. W Departamencie Rachunków Narodowych i Finansów stwierdzono nieprawidłowości w zakresie znakowania pism.
  4. Nieprawidłowo opisane segregatory (dotyczy wszystkich skontrolowanych departamentów).

Dyrektorzy Departamentów jeszcze w trakcie trwania kontroli spowodowali usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości lub zobowiązali się zlikwidowania ich do końca listopada 2004 r.

Podmiot publikujący
Główny Urząd Statystyczny
Aktualizacja informacji
Użytkownik Data Akcja Wersja
Alicja Koszela 08.04.2014 18:12 Edycja 4
Alicja Koszela 07.04.2014 19:52 Edycja 3
Alicja Koszela 22.02.2007 11:49 Edycja 2
Alicja Koszela 12.01.2007 08:36 Publikacja 1